گیج فشار ویکا

گیج فشار ویکا یا پرشر گیج ویکا (Wika Pressure Gauge) به عنوان یک ابزار دقیق برای اندازه‌گیری فشار شناخته می‌شود. این ابزار دارای قسمتی است که نتایج اندازه‌گیری را اعلام می‌کند. در واقع، گیج فشار به شکلی طراحی شده است که به راحتی می‌تواند فشار حاکم بر سیستم را اندازه‌گیری کند و نتیجه نهایی را با حرکت عقربه یا داده‌های دیجیتال به اتاق کنترل نشان دهد .

گیج فشار ویکا

گیج فشار ویکا مدل های مختلفی دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند. بنابراین توصیف کردن همه آنها در قالب این مطلب امکان پذیر نیست. اما به طور کلی، پرشر گیج ویکا 3 مدل دیافراگمی – بوردونی – دیجیتالی دارد که جنس بدنه آن ها برنجی و یا ضد زنگ میتواند باشد و همچنین این گیج ها یا روغنی هستند و یا خشک که همه این موارد را پایین تر به صورت کامل توضیح داده شده است .

گیج فشار چه گونه کار میکند ؟

گیج فشار ویکا دارای یک قسمت اتصال یا کانکشن است که به کمک آن به یک سیستم وصل می‌شود. در داخل کانکشن یک دیافراگم یا یک تیوب قرار گرفته است که وضعیت آن با توجه به تغییر وضعیت فشار داخل سیستم تغییر می‌کند .

حالا زمانی که شما پرشر گیج ویکا را به یک سیستم وصل می‌کنید، تغییرات فشار در داخل سیستم باعث تغییر وضعیت پرده دیافراگم یا همان حسگر دستگاه می‌شود. این تغییرات توسط یک مبدل منجر به حرکت عقربه گیج فشار یا تبدیل به یک عدد آنالوگ می‌شود. این مبدل‌ها که مدل‌های مختلفی دارند، در دستگاه‌های دیجیتال از نوع مبدل‌های رزونانس کننده هستند که داده به دست آمده را تبدیل به داده دیجیتال به صورت تابعی از فشار می‌کند. بنابراین اپراتور هم می‌تواند نتیجه اندازه گیری فشار را به صورت حرکت عقربه ببیند و هم می‌تواند داده‌های دیجیتال را از صفحه نمایشگر مطالعه کند .

تاف ، نماینده گیج فشار ویکا

شرکت تامین احتیاجات فنی تهران (تافبه عنوان اولین توزیع کننده مجاز محصولات ویکا به ویژه پرشر گیج ها در ایران می باشد و به خاطر قدمت زیادی که دارد به تخصص بالایی در این حوزه دست یافته است و میتوان گفت شرکت تاف نمایندگی گیج های ویکا را دارد . 

شرکت-ویکا

گیج فشار دیافراگمی و بوردون تیوب

در صنعت برای اندازه گیری فشار دو نوع مختلف گیج فشار استفاده می شود :

  • گیج فشار بوردون تیوب ویکا 
  •  گیج فشار دیافراگمی ویکا

این گیج ها دارای مکانیک متفاوتی برای اندازه گیری هستند . که آن هارا قادر به استفاده در شرایط مختلف میکنند . در گیج های بوردون تیوب فشار به صورتد مستقیم از بوردون تیوب به کمک movement به عقربه انتقال میابد .

گیج-فشار-بوردون-و-دیافراگمی
ساختار گیج های ویکا

گیج های فشار بودرون تیوب تنوع کاربری فراوانی دارند و در صنایع مختلف استفاده می شوند . با این حال محدودیت هایی هم دارند که در این حالت از گیج دیافراگمی ویکا استفاده می شوند . این محدودیت ها شامل :

  •  فشار های پایین
  • مقاومت در برابر فشار مازاد
  • سیالات بسیار خورنده

در این گیج ها فشار توسط دیافراگمی موج یشکل به اتصال انتقال پیدا کرده و توسط آن اتصال به movement و بعد به عقربه منتقل می شود .

مهمترین ویژگی ان ها قابلیت سنجش فشار های بسیار پایین می باشند . به علت سطح گسترده دیافراگم سنجش فشار های 16 میلی بار به بالا نیز امکان پذیر می باشد از طرفی دیگر گیج های بوردون تیوب کمترین میزان سنجش فشار در ان ها 600 میلی بار می باشد .

سطح گیج دیافراگمی
مقاومت-گیج-دیافراگمی-در-برابر-فشار-مازاد

همانطور که قبلا گفتیم گیج های دیافراگمی مقاومت در برابر فشار مازاد بهتری نسبت به بوردونی دارند و به علت قرار گرفتن صفحه دیافراگم بین 2 فلنج می باشد .به صورت سفارشی توانایی مقاومت در برابر فشار مازاد را حتی بیش از 5 برابر دارند .

سطح دیافراگم دارای پوشش هایی با متریال های مختلف برای شرایط مختلف مانند PTFE و طلا Hastelloy و موارد بیشتر می باشد . این پوشش ها مقاومت بیشتری به سطح دیافراگم در مقابل مواد خورنده می دهند .

برای اندازه گیری فشار سیالات با گرانروی بالا استفاده از دیافراگم به دلیل تخلیه راحت ان ها توصیه می شود .

سطح-دیافراگم-از-جنس-طلا

گیج فشار روغنی و خشک ویکا

گیج‌ فشار خشک ویکا و گیج فشار روغنی ویکا هر دو می‌توانند عملکردهای مشابهی را انجام دهند. اگرچه گیج خشک ویکا ارزان‌تر هستند، اما اگر در کاربردهای نادرست استفاده شوند، ممکن است در درازمدت هزینه بیشتری برای شما به همراه داشته باشند. اگر به دنبال ارتقای سیستم خود هستید یا بهترین گیج فشار را برای یک سیستم جدید می‌خواهید، فشارسنج روغنی را در نظر بگیرید. گیج‌های پر از مایع می‌توانند ارتعاشات فشار را جذب کنند که احتمال عملکرد ضعیف یا خرابی را کاهش میدهد.

گیج فشار خشک ویکا، نوع رایج‌تری از فشارسنج‌هاست که در پروژه‌های صنعتی و تاسیساتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع فشارسنج، داخل آن خالی است و عقربه نمایشگر اقدام به نمایش فشار سیال می‌کند.

گیج فشار خشک ویکا

مزایا

  • قیمت مناسب: گیج‌های فشار خشک ارزان‌تر از گیج‌های پر از مایع (روغنی) هستند.
  • عمر طولانی‌تر: گیج‌های فشار خشک در محیط‌های خشک و بدون رطوبت بهتر عمل می‌کنند و طول عمر بیشتری دارند.
  • عدم وابستگی به نوع مایع: گیج‌های فشار خشک نیازی به پر کردن مایع ندارند، بنابراین نیاز به تعویض مایع در صورت تغییر شرایط نیست .

گیج فشار روغنی ویکا یکی از با کیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار است. این نمایشگر فشار لوله بوردون با کیفیت طراحی شده است و به طور خاص برای بالا بردن ایمنی در فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیج فشار روغنی ویکا

مزایا

  •  لرزش بدنه :در صورت پر بودن محفظه گیج از روغن لرزش گیج از بین میرود و باعث می شود خوانش فشار به صورت دقیق انجام گیرد .
  •  اسیب قطعات داخلی : ارتعاش های شدید داخلی بدنه گیج ن تنها باعث لرزش عقربه شده بلکه به مرور باعث خراب شدن قطعات داخلی گیج نیز می شود . این مسئله به طور قابل توجهی عمر مفید یک گیج را کاهش میدهد .
  • یخ زدگی صفحه : زمانی که گیج در محیطی خیلی سرد قرار میگیرد در این حالت امکان یخ زدگی کامل محفظه و صفحه گیج وجود دارد و نهایتا دیگر خوانش فشار از روی صفحه امکان پذیر نمی باشد .

برای پر کردن محفظه گیج از روغن های مختلفی استفاده می شود که نسبت به نوع فرایند و شرایط متفاوت هستند .

برای مشاوره نسبت به نوع روغن و گیج خود با ما در تماس باشید .

0809 7712 021